1. Jak będzie wyglądać likwidacja mojej szkody?
Likwidacja szkody (postępowanie likwidacyjne) to proces polegający na podejmowaniu czynności zmierzających do ustalenia wysokości odszkodowania lub świadczenia za powstałą szkodę, czyli czynności pomiędzy zgłoszeniem roszczenia, a decyzją końcową. Postępowanie ma wyjaśnić:
-
okoliczności kolizji,
-
przyczyny i skutki kolizji,
-
istnienie bądź nie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń,
-
rozmiar szkody i wysokość odszkodowania,
-
ewentualne istnienie odpowiedzialności osób trzecich za szkodę.
2. Jakie dokumenty będą niezbędne do likwidacji szkody?
Na etapie analizy merytorycznej szkody jest gromadzona i analizowana dokumentacja pozwalająca na zajęcie stanowiska.
Likwidator szkody występuje o odpowiednią dokumentację do organów lub instytucji prowadzących postępowanie.
W zależności od typu szkody niezbędne jest uzyskanie kopii (scanów) dokumentów takich jak:
-
oświadczenie sprawcy spisane na miejscu zdarzenia lub dane dotyczące sprawcy oraz jego polisy ubezpieczenia OC,
-
dowód rejestracyjny pojazdu,
-
potwierdzenie okoliczności zdarzenia przez policję (w przypadku wezwania policji na miejsce zdarzenia),
-
potwierdzenie okoliczności i przyczyny pożaru pojazdu przez straż pożarną,
-
potwierdzenie przez sprawcę okoliczności powstania szkody,
-
potwierdzenie zgłoszenia faktu włamania / kradzieży części pojazdu na policji,
-
w przypadku kradzieży pojazdu: potwierdzenie zgłoszenia kradzieży na policję, kartę pojazdu (oryginał) oraz wszystkie komplety kluczyków i sterowników do pojazdu, postanowienie prokuratury w sprawie oraz dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu.
3. W jaki sposób mogę uzupełnić niezbędną dokumentację?
Wszystkie dokumenty niezbędne do likwidacji szkody należy przesyłać na adres likwidatora szkody wskazany w skierowanym do Ciebie piśmie z numerem szkody.
4. Roszczenie o utratę wartości handlowej
Odszkodowanie to świadczenie mające na celu naprawienie szkód powstałych w dobrach chronionych prawem wskutek określonego działania lub zaniechania. Zgodnie z naczelną zasadą prawa ubezpieczeniowego odszkodowanie nie powinno przekraczać wartości szkody.
Informujemy, iż poszkodowany w ramach realizacji uprawnień związanych z likwidacją szkody komunikacyjnej w ramach ubezpieczenia OC posiadacza pojazdu mechanicznego ma możliwość zgłoszenia roszczeń związanych z utratą wartości handlowej pojazdu. Każde roszczenie tego rodzaju rozpatrywane jest indywidualnie, zaś prowadzone postępowanie ma na celu określenie różnicy pomiędzy wartością rynkową pojazdu przed uszkodzeniem, a jego wartością ustaloną w tym samym stanie warunków rynkowych z uwzględnieniem naprawy powypadkowej wykonanej prawidłowo, zgodnie z technologią zalecaną przez producenta.
Zauważyć należy, że nie każde uszkodzenie kolizyjne pojazdu będzie uzasadniało przyznanie odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej pojazdu. Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 12 kwietnia 2012 r. (sygn. akt IIICZP 80/11), w przypadku gdy naprawa powypadkowa pojazdu prowadziłaby do wzrostu wartości rynkowej pojazdu, odszkodowanie może ulec obniżeniu o kwotę wynikającą ze wzrostu wartości handlowej pojazdu.